Egy felmérés szerint, 10 magyar startup vállalkozás közül 9 egy éven belül feladja, annak ellenére, hogy egyre több a jó példa arra is, hogy miként lehet világviszonylatban is jelentős sikert elérni egy hazai fejlesztőcsapatnak.
A startupok száma, kreativitása és aktivitása, a kedvezőtlen gazdasági és befektetői körülmények ellenére meglehetősen magas. A befektetők szerint ötlet van bőségesen, s
a kilencven százalékos lemorzsolódás sem tekinthető rettenetesnek. A tengerentúlon nem is tekintik igazi vállalkozónak azt, aki egy-két céget nem vitt csődbe, hiszen a tanulópénzt valahol meg kell fizetni.
Akkor mégis hol a különbség? Véleményem szerint ott, hogy a hazai vállalkozások többsége sokszor elfelejt igazán körülnézni, mielőtt világmegváltó ötletébe hatalmas pénzt fektetne. Egy ilyen hiba aztán sajnos sokszor kellemetlen helyzeteket eredményezhet.
Ilyesminek a szemtanúja voltam a napokban az Elevator Pitch Competition negyedik fordulójában, ahol ugyanabban a témában két megoldás ütközött úgy, hogy az mindkettő számára végül nagy tanulságokkal szolgált. Sikert viszont nem igazán eredményezett egyiküknek sem, annak ellenére, hogy mindkettőnek külön külön esélye lett volna erre.
JITTI Egérút
Jitti | Nagy Bálint az EPC-n. VS. Egérút | Molnár Miklós az EPC-n.
A lehetőség gyakorlatilag mindenki számára adott, néhány apró momentum azonban megjelenik a sikeresek oldalán s ez nem más, mint a szerencse, a jó stratégia, és a hatékony kommunikáció. Ezek nélkül gyakorlatilag esélytelen nyrő pozícióba kerülni.
A SmartUP gondolatiság teljesen új szemlélettel működő, induló vállalkozás stratégia, ami azokat a lehetőségeket keresi, ahol viszonylag gyorsan lehet a befektetők, felhasználók, vagy a vásárlók látóterébe kerülni, hazai, vagy akár nemzetközi szinten is. Ehhez azonban olyan alapokra van szükség, amelyre fel lehet építeni egy gyorsan növekedő épületet, amelyek elbírják a fejlődés ütemét, s nem omlanak össze kártyavárként a kiegyesúlyozatlan stratégia következtében.
Az okos kommunikáció természetesen a támadások ellen is védelmezheti a felépített álmainkat, helyes stratégiával még olyan kátyúkból is jól lehet kijönni, amelyek eddig ismeretlenek voltak a hazai kezdő vállalkozások történetében. A Szörcs esetében a tanulópénzt pont ennek a kommunikációs technikának a hiánya okozta, s a szerencsétlen véletleneknek nevezhető eseménysorozat végül az egész vállalkozás sikerét kockára tette.
SmartUP-nak lenni sokkal bonyolultabb, mint hagyományos garázscégnek. Általános recept nincs, de az tisztán látható, hogy mind a győztesektől, mind a sikertelenektől érdemes tanulni. A nyerő kombináció minden esetben speciális elegye az egyediségnek, a kreativitásnak és a baklövések elkerülésére kiagyalt stratégiának.
S mint tudjuk csak a győztesek nem ítéltetnek!