Az e-kereskedelem nyertese a válságnak, olvasom mindenfelé. Ez jó. Végre valaki nyertes, de hányan vannak az igazi nyertesek? Ez már egy másik kérdés. Kisebb nyomozás után kiderül, hogy nem sokan, sőt igazán talán kevesen.
Magyarország kb. 2500 webáruházzal és webshoppal büszkélkedhet. Ez szép megint. Ebből azonban a teljes online forgalom (mintegy 100 milliárd) nagy százalékát (kb. 80 % ) 20 vállakozás zsebeli be. Van ezen kívül még mintegy 400 olyan webshop, amely bevételei a teljes forgalom 19 százalékát adják össze. Maradt nekünk mintegy 2000 webboltunk végül amelyek 1, azaz egyetlenegy százalékon osztozik. Ez nem annyira tűnik jónak.
Miért is van ez így?
Ma olvastam, hogy itthon az új webáruházak és a régebbiek közül a vásárlók inkább a megszokottakat választják. Ez azt jelenti, hogy az öt éve működők sokkal több látogatót érnek el, akik persze több terméket vásárolnak. Kemény.
Az újaknak kemény munka bekerülni a versenybe, a felhasználó ugyanis nem bízik az újdonságokban. Ez nagyon gáz. Akkor mit is csináljunk, ha mindenképpen ebből szeretnénk megélni?
Sok pénz, vagy egy jó ötlet kell inkább? Esetleg mindkettő? Érdemes-e egyáltalán belekezdeni? Ha minket kérdezne meg valaki, akkor mi azt mondanánk, csak akkor kezdj bele, ha olyan az ötleted, ami tutin működik.
Légy egyedi, igényes, termékeid, oldalad legyen annyira vonzó, hogy a vevők egymásnak adják majd a címedet. Ehhez nem árt persze némi PR, akciók és közösség építői véna, megbízható vevő támogatás és vonzó garancia feltételek.
Ha mindez egyben van érdemes a webshopot keresőoptimalizálni, megismerkedni a mérő és elemző eszközök használatával és rendszeresen használni is azokat.
A pénz, termék és tudás összege állandó - ha gyenge az ötleted, de jó a terméked, nyúlj jó mélyen a zsebedbe. Ha jó az ötleted és a terméked, egész olcsón megúszhatod a webshop bevezetést. Az első 20 közé mindenképpen rögös út vezet, a középmezőny azonban nem elérhetetlen senkinek sem.