Smart Business

Turcsán Tamás és a SmartUP szakértőinek gondolatai közösségi médiáról, kommunikációról, induló vállalkozásokról, üzletről, lehetőségekről. Ha PR kommunikációs tanácsadót keres, Facebook kampányt indítana, szakmai blogot szeretne, befektetőt keres, vagy új vállalkozást indítana keressen bátran. Online és hagyományos médiakampányok, brand PR, szakértői blog. Turcsán Tamás - SmartUP Communications elektronikus levél: turcsantamas@gmail.com mobiltelefon: 06- 30 4172449

Partnerünk






Friss topikok

Külső feed

  • Hibás feed URL.

Linkblog

Miért nem te nyersz a Facebook játékokon?

2011.08.23. 08:01 Shy (just shy!)

Próbáltál már megnyerni egy Facebook játékot? Indítottad gyereked képét online szépségversenyen?

Ha eddig nem tetted, most már ne erőlködj, mert a nyereményeket úgyis lenyúlják előled a csalók. Mélyfúrásokat végeztünk a számos etikai problémával küzdő online nyereményjátékok világában, a végeredmény lesújtó.

Sokak szerint már-már tolakodó az a nyomulás, amit a cégek és a felhasználók előadnak a közösség i médiában a nyereményjátékok kapcsán. Nyerj egy okostelefont, wellness hétvégét, csillogó ajándékokat, like-olj, nyerj csak itt, csak most. Erről szól manapság a Facebook egy olyan része, amelyet azok az értelmetlen like alapú nyereményjátékok uralnak, amelyeket fantáziátlan és ötletszegény vállalkozások szerveznek, abban a hitben, hogy ezek által eljutnak vásárlóikhoz, ügyfeleikhez. A helyzet azonban az ilyen akciók többsége nem több mint értelmetlen pénzkidobás.

A korábban sikeresnek gondolt marketing és PR csodafegyver – a like – haldoklik.  Főképp azért, mert egyre kevésbé van értéke, értelme az ilyen játékoknak, s maga a Facebook is egyre szigorítja azokat a szabályokat, amelyek megszabják, hogy milyen nyereményjátékok futhatnak az oldalon.


 

750 millió felhasználó, ide értve a már mintegy 4 milliós magyar közösséget viszont elég vonzó lehetőségnek látszik azoknak, akik többet szeretnének eladni termékükből, vagy növelnék ügyfélkörüket. A legolcsóbb lehetőségek egyike a like-nyeremény játék!
 
A felhasználóknak csak egy megosztás, egy kattintás és máris bekerültek azok közé, akik talán megnyerik a főnyereményt. A cégnek pedig nem hatalmas kiadás egy iPad, vagy egy okostelefon jól csengő szlogenekkel körbebástyázva. A megcélzott 10-20 ezer felhasználói e-mailcím pedig csak hab a tortán, akiket ezután nyugodtan spamelhet boldog –boldogtalan hivatkozva az elfogadott játékszabályokra.

A Játékok azonban sötét csapdákat is rejthetnek. Láttunk már meg nem valósult Adidas sorsolást, elsumákolt Szigetjegyeket, és soha meg nem érkezett nyereményeket . A felhasználók annak ellenére rendületlenül szavaznak, regisztrálnak, like-olnak. A Facebookon nyomuló cégek pedig ontják a nyereményjátékokat, álomnyaralásokat, sokmilliós ígéreteket.

Ki kell ábrándítsak mindenkit, az esély eddig is parányi volt, ezt mostanában tovább rontják azok, akik arra gondoltak, hogy a közösségi média lehetőségeivel komolyan javíthatnak nyerési esélyeiken. Megalakultak a nyereményjátékok fosztogatásra alakult közösségek, zárt csoportok, amelyek célja mára egyértelműen az összes játék manipulálása.  Egy ilyen csoport megszervezése alapvető jogi és etikai aggályokat vet fel. Hogy van- e törvénysértő az ilyen like cserélők működésében, azt  jelenleg már vizsgálják a megfelelő szakemberek, jogászok, ami viszont egyértelmű csalni még a közösségi médiában sem etikus. Csoportosan ugyanezt tenni különösen etikátlan.

A Like cserélők persze ezt egészen máshogy gondolják, ők a nyeremény bűvöletében gyakorlatilag mindenre hajlandók. A csoportok vezetői a tagoknak megmondják, kire kell szavazniuk, s  a tagok szorgalmasan likeolnak, mivel pontosan tudják, hogy a „szívességük”busásan megtérül, hiszen ha rájuk kerül a sor ők is kérhetnek másoktól szavazatokat. A probléma itt a jogtalan előny, a szervezettség és a kapzsiság furcsa elegye. Olyan ez, mint valami fura zsibvásár, vagy Like tőzsde, én adok kettőt, kérek hármat, s mindenki jól jár.

Az ilyen csoportok tagjai alapvetően persze nem csalók, csupán a játékok vonzó, csillogó világának eltévedt rajongói, akik csupán nyerni szeretnének. Unatkozó anyukák, kismamák, kisnyugdíjasok, és munkanélküli otthonülők. Amit csinálnak az mégiscsak csalás, átverés, mások megtévesztése, manipuláció, főleg ha azt csoportosan és szervezetten csinálják.

Egymást segítik, mondhatnánk, de mivel mindez mások kárára történik… ezzel végül mindenki veszít. Veszítenek a becsületes játékosok, akik esélytelenül indulnak a játékon, kiábrándultan végül csalással gyanúsítják a többieket. A kampányok így egyáltalán nem jutnak el célközönségükhöz és értelmetlen kamu résztvevőket elérve hatástalanok maradnak.

Hatalmas a veszteség az üzleti oldalon is, mivel a cégek gyakorlatilag az ablakon dobnak ki milliókat azokon a kampányokon, ahol a like gyűjtés a cél. A játékfüggők és a megélhetési like cserélők nem kifejezett célközönsége egyetlen mobilos, vagy wellness cégnek sem. A szavazás alatt begyűjtött e-mailcímek pedig a legtöbbször olyan postafiókra mennek, ahol a kutya se néz rájuk többé.

A nagyobb baj a rossz PR és a bosszankodó felhasználók tömege, a cégeket bundával gyanúsító  csalódott résztvevők, illetve az az, hogy a becsületes játékosoknak esélyük sincs a nyereményekre. Sajnos az ő nyereményüket addig a megélhetési játékosok „nyúlják”, amíg a Facebook meg nem unja a kamu felhasználókat, zombihadseregeket. és likecserélőket. Ilyenre pedig mostanában volt már példa, a Facebook adminisztrátorok gyakorlatilag kérdés nélkül törlik az ilyen csoportokat, s láttunk már olyat is, hogy jogi következményei voltak egy spammer Facebookos tevékenységének.

Addig viszont érdemes elkerülni az értelmetlen like özönt követelő játékokat, mert legfeljebb tapasztalatokat nyerhetünk az emberi kapzsiságról.

A bejegyzés trackback címe:

https://smartbusiness.blog.hu/api/trackback/id/tr563172734

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.